Välkommen!

Välkommen till Saltängens skola och "Saltängsbloggen". Här samlar vi sådant som är av intresse för dig som går i skolan, är förälder eller anhörig till någon som går i skolan. Du kan läsa mer om vad som händer i skolan och klassen och du kan se vilka läxor som gäller. Prenumerera gärna på bloggen så att du alltid kan känna dig uppdaterad.







Viktiga datum

Måndag: 3/6 Danne och Elle i klassrummet med nationalla prov kl.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: 31/5 Danne och Elle i klassrummet med nationella prov kl. 14-16.

Kursplaner

Lokala mål engelska Saltsjö Duvnäs skola

År 1
Läsa/Skriva

• Kunna kombinera ord och bild

Tala/Lyssna

• Kunna delta i sånger, ramsor, dramatiseringar och lekar.

• Kunna talen 1-10

• Kunna färgerna


År 2

Läsa

• Kunna läsa enkla vanliga ord

Skriva

• Kunna skriva enkla ord och fraser

Tala/Lyssna

• Kunna förstå och säga enkla fraser.

• Kunna förstå enkel talad engelska från olika medier t.ex. radio, filmer och dramatiserade berättelser

• Kunna talen 1-20

• Kunna veckans dagar.

• Kunna några av kroppens delar.


År 3

Läsa

• Kunna läsa enkla ord och meningar, som finns i elevens vardagsliv.

• Kunna läsa och förstå sånger, ramsor, dikter och sagor.

Skriva

• Kunna skriva enkla ord och meningar, som finns i elevens vardagsliv.

• Kunna skriva enkla beskrivningar och meddelanden.

Tala

• Kunna föra en enkel dialog, göra enkla beskrivningar och meddelanden.

• Kunna delta i olika dramatiseringar.

• Kunna talen 1-100

• Kunna månader och årstider.

Lyssna

• Förstå enkla instruktioner och beskrivningar.

• Kunna talen 1-100


Lokala mål matematik Saltsjö Duvnäs skola

År 1

Tal och talens beteckningar

• Kunna forma siffrorna

• Kunna 10 kamraterna

• Känna till talområdet 0-100

• Kunna använda tecknen och känna till begreppen för addition, subtraktion, större än och mindre än

• Förstå likhetstecknets betydelse

• Känna till sambandet mellan addition och subtraktion t.ex. 10-5=5, 5+5=10 och kunna använda det i vardagliga situationer

• Kunna utforma en räknehändelse och lösa problem med hjälp av bilder, siffror och symboler

• Kunna följa och avbilda enklare mönster

Räkning

• Kunna addition och subtraktionstabellerna 0-10

Rumsuppfattning och geometri

• Kunna benämna cirkel, kvadrat, rektangel, triangel, sida, hörn, punkt, linje, sträcka

• Kunna rita och avbilda enkla tvådimensionella figurer

• Kunna olika lägesbeskrivningar

• Känna till symmetri och hur det kan konstrueras med enkla mönster

Mätning

• Kunna veckans dagar, årets månader samt årstiderna

• Känna till enheterna dygn, meter, decimeter, centimeter, kilogram, liter och kronor

• Kunna avläsa hel- och halvtimmar på klockan, analog tid


År 2

Tal och talens beteckningar

• Känna till talområdet 0-1000

• Kunna positionssystemet hundratal, tiotal och ental

• Känna till division

• Kunna dela i halvor och fjärdedelar

• Kunna följa och avbilda mönster

• Känna till begreppen term, summa och differens

• Kunna lösa enkla matematiska problem

Räkning

• Kunna addition och subtraktionstabellerna 0-20

• Känna till att multiplikation är upprepad addition t.ex. 4x3=12, 3+3+3+3=12

• Känna till multiplikationstabellerna 0-5

• Kunna använda miniräknare

Rumsuppfattning och geometri

• Kunna utifrån instruktion bygga enkla tredimensionella figurer

• kunna beskriva, jämföra och namnge vanliga tredimensionella geometriska objekt, t.ex. klot, kon, cylinder och rätblock

Mätning

• Känna till enheterna hektogram, gram, deciliter km och öre

• Kunna avläsa kvart i och kvart över på klockan, analog tid

• Kunna uppskatta tid

• Kunna använda sig av begreppen dubbelt och hälften

Statisktik

• Kunna tolka och presentera enkel och elevnära information i tabeller och diagram.


År 3

Tal och talens beteckningar

• Kunna positionssystemet tusental, hundratal, tiotal och ental

• Känna till sambandet mellan multiplikation och division t.ex. 8x2=16, 16/2=8 och kunna använda detta i vardagliga situationer

• Kunna dela i halvor fjärdedelar och tredjedelar och kunna storleksordna dessa och kunna använda detta i vardagliga situationer

• Känna till begreppen term, summa och differens

• Känna till begreppen faktor och produkt

• Känna till symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien

 Räkning

• Kunna addition och subtraktion med växling

• Kunna multiplikationstabellerna 0-5

• Känna till multiplikationstabellerna 6-10

• Kunna huvud- och överslagsräkning skriftligt och muntligt

• Kunna matematiskt formulera frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer

 Rumsuppfattning och geometri

• Kunna jämföra olika geometriska figurer samt beräkna omkretsen

• Kunna räkna med skala vid enkel förstoring och förminskning

Mätning

• Kunna avläsa klockan analogt och digitalt

• Kunna göra enkla jämförelser och uppskattningar av olika längder, areor, massor, volymer och tider

• Kunna avläsa en termometer och ange temperaturskillnader

• Känna till något om äldre måttenheter

Sannolikhet och statistik

• Känna till olika diagram t.ex. cirkeldiagram och stapeldiagram

• Känna till slumpmässiga händelser i experiment och spel


Lokala mål svenska Saltsjö Duvnäs skola


År 1

Läsa

• Känna igen alla bokstäver och kunna dess namn och ljud

• Kunna läsa enkla ord och förstå innebörden

• Kunna läsa vanliga ord med automatik

• Kunna läsa en enkel mening och förstå innehållet

Skriva

• Kunna forma alla bokstäver

• Kunna skriva korta ord

• Kunna stava tvåstaviga ljudenliga ord

• Kunna skriva enkla meningar

• Göra mellanrum mellan orden

Tala

• Kunna tala i grupp så att andra förstår

• Kunna berätta en enkel händelse med kronologisk ordning

Lyssna

• Kunna lyssna aktivt på både barn och vuxna

• Kunna vänta på sin tur

• Kunna uppfatta och förstå en kort instruktion


År 2

Läsa

• Kunna läsa en enkel text med flyt och återberätta handlingen

• Kunna läsa en enkel bok och uppfatta den röda tråden i berättelsen

• Kunna läsa enkla faktatexter

• Kunna läsa och förstå enkla instruktioner

Skriva

• Kunna skriva utan att blanda versaler och gemena

• Kunna skriva en enkel text med handling

• Kunna stava vanliga ljudenliga ord med konsonantkluster t.ex. skriva

• Kunna stava vissa ljudstridiga vanligt förekommande ord

• Kunna använda stor bokstav, punkt och frågetecken i sina texter

Tala

• Kunna samtala och framföra sina åsikter i en mindre grupp

• Kunna berätta en händelse eller berättelse med kronologisk ordning, inför en grupp, så att de förstår

Lyssna

• Kunna lyssna aktivt på både barn och vuxna

• Kunna vänta på sin tur

• Kunna uppfatta och förstå en eller flera längre instruktioner


År 3

Läsa

• Kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt

• Kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberätta handlingen muntligt eller skriftligt

• Kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna beskriva och använda sig av innehållet muntligt eller skriftligt

• Kunna läsa kritiskt och reflekterande

Skriva

• Kunna skriva läsligt för hand

• Kunna stava ord som eleven själv ofta använder i skrift och ord som är vanligt förekommande i elevnära texter

• Kunna använda sig av stor bokstav, punkt och frågetecken i egna texter

• Kunna grundläggande regler för dubbelteckning

• Kunna ng-ljudets stavning i vanliga ord

• Kunna skriva berättande texter med inledning, handling och slut

• Kunna skriva enkla och elevnära faktatexter och instruktioner där innehållet klart framgår

• Kunna göra en enkel bokrecension

Tala och lyssna

• Kunna berätta om och beskriva vardagliga händelser så att innehåll och handling på ett tydligt sätt framgår

• Kunna ge och ta emot enkla muntliga instruktioner

• Kunna samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter, texter och bilder genom att ställa frågor, framföra egna åsikter och ge kommentarer.
• Kunna slå upp ord i en ordlista

• Kunna använda datorn som hjälpmedel