Lokala mål engelska Saltsjö Duvnäs skola
År 1
Läsa/Skriva
• Kunna kombinera ord och bild
Tala/Lyssna
• Kunna delta i sånger, ramsor, dramatiseringar och lekar.
• Kunna talen 1-10
• Kunna färgerna
År 2
Läsa
• Kunna läsa enkla vanliga ord
Skriva
• Kunna skriva enkla ord och fraser
Tala/Lyssna
• Kunna förstå och säga enkla fraser.
• Kunna förstå enkel talad engelska från olika medier t.ex. radio, filmer och dramatiserade berättelser
• Kunna talen 1-20
• Kunna veckans dagar.
• Kunna några av kroppens delar.
År 3
Läsa
• Kunna läsa enkla ord och meningar, som finns i elevens vardagsliv.
• Kunna läsa och förstå sånger, ramsor, dikter och sagor.
Skriva
• Kunna skriva enkla ord och meningar, som finns i elevens vardagsliv.
• Kunna skriva enkla beskrivningar och meddelanden.
Tala
• Kunna föra en enkel dialog, göra enkla beskrivningar och meddelanden.
• Kunna delta i olika dramatiseringar.
• Kunna talen 1-100
• Kunna månader och årstider.
Lyssna
• Förstå enkla instruktioner och beskrivningar.
• Kunna talen 1-100
Lokala mål matematik Saltsjö Duvnäs skola
År 1
Tal och talens beteckningar
• Kunna forma siffrorna
• Kunna 10 kamraterna
• Känna till talområdet 0-100
• Kunna använda tecknen och känna till begreppen för addition, subtraktion, större än och mindre än
• Förstå likhetstecknets betydelse
• Känna till sambandet mellan addition och subtraktion t.ex. 10-5=5, 5+5=10 och kunna använda det i vardagliga situationer
• Kunna utforma en räknehändelse och lösa problem med hjälp av bilder, siffror och symboler
• Kunna följa och avbilda enklare mönster
Räkning
• Kunna addition och subtraktionstabellerna 0-10
Rumsuppfattning och geometri
• Kunna benämna cirkel, kvadrat, rektangel, triangel, sida, hörn, punkt, linje, sträcka
• Kunna rita och avbilda enkla tvådimensionella figurer
• Kunna olika lägesbeskrivningar
• Känna till symmetri och hur det kan konstrueras med enkla mönster
Mätning
• Kunna veckans dagar, årets månader samt årstiderna
• Känna till enheterna dygn, meter, decimeter, centimeter, kilogram, liter och kronor
• Kunna avläsa hel- och halvtimmar på klockan, analog tid
År 2
Tal och talens beteckningar
• Känna till talområdet 0-1000
• Kunna positionssystemet hundratal, tiotal och ental
• Känna till division
• Kunna dela i halvor och fjärdedelar
• Kunna följa och avbilda mönster
• Känna till begreppen term, summa och differens
• Kunna lösa enkla matematiska problem
Räkning
• Kunna addition och subtraktionstabellerna 0-20
• Känna till att multiplikation är upprepad addition t.ex. 4x3=12, 3+3+3+3=12
• Känna till multiplikationstabellerna 0-5
• Kunna använda miniräknare
Rumsuppfattning och geometri
• Kunna utifrån instruktion bygga enkla tredimensionella figurer
• kunna beskriva, jämföra och namnge vanliga tredimensionella geometriska objekt, t.ex. klot, kon, cylinder och rätblock
Mätning
• Känna till enheterna hektogram, gram, deciliter km och öre
• Kunna avläsa kvart i och kvart över på klockan, analog tid
• Kunna uppskatta tid
• Kunna använda sig av begreppen dubbelt och hälften
Statisktik
• Kunna tolka och presentera enkel och elevnära information i tabeller och diagram.
År 3
Tal och talens beteckningar
• Kunna positionssystemet tusental, hundratal, tiotal och ental
• Känna till sambandet mellan multiplikation och division t.ex. 8x2=16, 16/2=8 och kunna använda detta i vardagliga situationer
• Kunna dela i halvor fjärdedelar och tredjedelar och kunna storleksordna dessa och kunna använda detta i vardagliga situationer
• Känna till begreppen term, summa och differens
• Känna till begreppen faktor och produkt
• Känna till symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien
Räkning
• Kunna addition och subtraktion med växling
• Kunna multiplikationstabellerna 0-5
• Känna till multiplikationstabellerna 6-10
• Kunna huvud- och överslagsräkning skriftligt och muntligt
• Kunna matematiskt formulera frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer
Rumsuppfattning och geometri
• Kunna jämföra olika geometriska figurer samt beräkna omkretsen
• Kunna räkna med skala vid enkel förstoring och förminskning
Mätning
• Kunna avläsa klockan analogt och digitalt
• Kunna göra enkla jämförelser och uppskattningar av olika längder, areor, massor, volymer och tider
• Kunna avläsa en termometer och ange temperaturskillnader
• Känna till något om äldre måttenheter
Sannolikhet och statistik
• Känna till olika diagram t.ex. cirkeldiagram och stapeldiagram
• Känna till slumpmässiga händelser i experiment och spel
Lokala mål svenska Saltsjö Duvnäs skola
År 1
Läsa
• Känna igen alla bokstäver och kunna dess namn och ljud
• Kunna läsa enkla ord och förstå innebörden
• Kunna läsa vanliga ord med automatik
• Kunna läsa en enkel mening och förstå innehållet
Skriva
• Kunna forma alla bokstäver
• Kunna skriva korta ord
• Kunna stava tvåstaviga ljudenliga ord
• Kunna skriva enkla meningar
• Göra mellanrum mellan orden
Tala
• Kunna tala i grupp så att andra förstår
• Kunna berätta en enkel händelse med kronologisk ordning
Lyssna
• Kunna lyssna aktivt på både barn och vuxna
• Kunna vänta på sin tur
• Kunna uppfatta och förstå en kort instruktion
År 2
Läsa
• Kunna läsa en enkel text med flyt och återberätta handlingen
• Kunna läsa en enkel bok och uppfatta den röda tråden i berättelsen
• Kunna läsa enkla faktatexter
• Kunna läsa och förstå enkla instruktioner
Skriva
• Kunna skriva utan att blanda versaler och gemena
• Kunna skriva en enkel text med handling
• Kunna stava vanliga ljudenliga ord med konsonantkluster t.ex. skriva
• Kunna stava vissa ljudstridiga vanligt förekommande ord
• Kunna använda stor bokstav, punkt och frågetecken i sina texter
Tala
• Kunna samtala och framföra sina åsikter i en mindre grupp
• Kunna berätta en händelse eller berättelse med kronologisk ordning, inför en grupp, så att de förstår
Lyssna
• Kunna lyssna aktivt på både barn och vuxna
• Kunna vänta på sin tur
• Kunna uppfatta och förstå en eller flera längre instruktioner
År 3
Läsa
• Kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt
• Kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberätta handlingen muntligt eller skriftligt
• Kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna beskriva och använda sig av innehållet muntligt eller skriftligt
• Kunna läsa kritiskt och reflekterande
Skriva
• Kunna skriva läsligt för hand
• Kunna stava ord som eleven själv ofta använder i skrift och ord som är vanligt förekommande i elevnära texter
• Kunna använda sig av stor bokstav, punkt och frågetecken i egna texter
• Kunna grundläggande regler för dubbelteckning
• Kunna ng-ljudets stavning i vanliga ord
• Kunna skriva berättande texter med inledning, handling och slut
• Kunna skriva enkla och elevnära faktatexter och instruktioner där innehållet klart framgår
• Kunna göra en enkel bokrecension
Tala och lyssna
• Kunna berätta om och beskriva vardagliga händelser så att innehåll och handling på ett tydligt sätt framgår
• Kunna ge och ta emot enkla muntliga instruktioner
• Kunna samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter, texter och bilder genom att ställa frågor, framföra egna åsikter och ge kommentarer.
• Kunna slå upp ord i en ordlista
• Kunna använda datorn som hjälpmedel