Välkommen!

Välkommen till Saltängens skola och "Saltängsbloggen". Här samlar vi sådant som är av intresse för dig som går i skolan, är förälder eller anhörig till någon som går i skolan. Du kan läsa mer om vad som händer i skolan och klassen och du kan se vilka läxor som gäller. Prenumerera gärna på bloggen så att du alltid kan känna dig uppdaterad.







Viktiga datum

Måndag: 3/6 Danne och Elle i klassrummet med nationalla prov kl.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: 31/5 Danne och Elle i klassrummet med nationella prov kl. 14-16.

Matteläxor och grovplanering

Grovplanering matematik åk 3 VT 2013

Vecka
Vi arbetar med och går
igenom
Läxa till torsdagar

Kommentar
2



3
multiplikation
4
addition
5
subtraktion med okänd
6

jämför upp till 20
7
jämför upp till 50
8
jämför upp till 100
10

treans tabell
11
fyrans tabell
12
femmans tabell
13

sexans tabell
15
sjuans tabell
16
åttans tabell
17
Multiplikation med stora tal

nians tabell
18
svåra hörnet
19
alla tabeller
20

problemlösning
21
problemlösning
22
problemlösning
23
problemlösning
24
problemlösning


Matteboken:
Vecka 4: sid 13
Vecka 5: sid 20
Vecka 6: sid 27
Vecka 7: sid 34
Vecka 8: sid 41
Vecka 10: sid 48
Vecka 11: sid 55
Vecka 12: sid 62
Vecka 13: sid 69
Vecka 15: sid 76
Vecka 16: sid 83
Vecka 17: sid 90
Vecka 18: sid 97
Vecka 19: sid 104
Vecka 20: sid 111
Vecka 21: sid 117


Åk 3
Arbetsområde: Taluppfattning
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.Naturliga tal 0-1000siffrors värde i talen 0-1000.Tallinje 0-1000 läsa av och markera tal på olika tallinjer.Jämföra, storleksordna och dela upp tal inom heltalsområdet 0-1000.Symboler och tals  utveckling i några olika kulturer genom historien. Ental, tiotal,hundratal, tusental *i olika form, t ex mynt, sedlar, stavar, klossar och placera siffror till dessa objekt
Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.Enkla bråk 2/3 och ¾ av helhet, 1= 2/2=3/3=4/4 Arbeta med att tolka och rita 1/3 och 2/3 av antal t ex 12.Hälften av antal.
De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer.Addera och subtrahera tal med hjälp av skriftliga räknemetoder  inom talområdet 1-1000.Miniräknare alla räknesätt.  Arbeta med att välja lämplig skriftlig räknemetod. Samband mellan division och multiplikation.                                                Multiplikationstabellerna 1- 10.
Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.Avrundning  till närmaste 100- och 1000-tal.Överslagsräkning och rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Arbetsområde: Algebra
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.Arbeta med svarsmeningar och teckning av uppgifter med användande av rätt tecken. Likheter t ex 3*4= 6+6 eller 13+_ =24 symboler och bokstäver för att konstruera enkla talmönster och geometriska mönster
Arbetsområde: Geometri
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.Vanliga två- och tredimensionella geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer.
Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning.Skala vid enkel förstoring och förminskning.
Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.Enhets förkortningar. Äldre tiders måttenheter. Tid med användning av minuter samt digitaltid. Förkortningarna h, min, s. Enkla tidsskillnader med hjälp av digitaltid. Personnummer. Sökläsning i en almanacka
Arbetsområde: Sannolikhet och statistik
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Slumpmässiga händelser i experiment och spel. Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar.Sannolika resultat vid kast med tärning. Arbeta med tolkning och presentation av enkl och elevnära information i tabeller och diagram. Avläsning och enkla slutsatser av data, givna i tabeller och diagram. Konstruktion och användning av egna tabeller, linje-, stapel och cirkeldiagram.
Arbetsområde: Samband och förändring
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.proportionella samband , däribland dubbelt och hälften.Talmönster t ex 2  4  6  _ 10
ArbetsområdetProblemlösning
Centralt innehållKonkretisering av centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.Översättning av räknesagor till mattespråk in om talområde 0-1000. Arbeta med egna räknesagor och lösningar av dessa. Enkla vardagsproblem. Elevnära matematiska problem, prövning och val av Lösningsmetoder och räknesätt. Uppskattning och reflektion av lösningar och deras rimlighet. Arbeta med svarsmening och teckning av uppgifter med användande av rätt tecken.